Home » Verantwoord diëten? Hoe doe ik dat?

Verantwoord diëten? Hoe doe ik dat?

Diëten. Tegenwoordig zijn er hopen diëten te vinden in boeken, op internet, volgens dokters… Alleen is het frustrerende dat die diëten vaak niet met elkaar overéénkomen. De ene dokter zegt dit, het andere artikel zegt dat. Ben jij ook helemaal in de war met welk soort dieet nu wel gezond is en welk niet? Geen probleem! Dit artikeltje geeft een paar opties en legt uit waarom ze gevaarlijk zijn of waarom ze juist wel goed zijn om uit te proberen.

Dieet 1: Minder eten

Iets wat wij allemaal al wel eens geprobeerd hebben is om minder te eten. Sommigen doen dit heel extreem en hongeren zichzelf uit, terwijl anderen kleinere porties gaan eten. Dit is een manier waarop je inderdaad afvalt maar wat creëer je bij jezelf?

Als je minder gaat eten, zal je maag verkleinen en dus met minder toekomen. Met andere woorden, je lichaam wordt steeds meer gewoon om minder en minder calorieën in zich op te nemen per dag. Uiteindelijk zal je steeds kleinere porties moeten eten om nog af te vallen. Bovendien mag je verwachten dat als je dan eens wel veel eet omdat er een feest of event is, dat je ineens enorm veel gaat bijkomen. Denk je dan dat dit een goed dieet is?

Dieet 2: Niets van suikers meer eten

Een ander dieet, dat ik persoonlijk ook heb geprobeerd, is om zo weinig mogelijk suikers te eten. Maar wat ik al snel merkte is dat het enorm moeilijk is om dit dieet vol te houden. Ik ben zelf echt een zoetebek. Dus op het moment dat ik alles van koeken, choco, taart, frisdrank en fruitsappen… moest laten vallen, heeft het ongeveer 4 dagen geduurd en toen heb ik het hele dieet opgegeven. Het is niet leuk om te diëten terwijl iedereen om je heen wel al dat lekkers opeet. Zeker als er dan een paar vrienden bij zijn die super veel lijken te eten en geen enkele gram bijkomen. Dat is wat ik met mijn jongere zus ervaar. Dit dieet is dus heel moeilijk om vol te houden.

Let wel op bij het kiezen van een dieetshake dat deze niet te veel suikers bevat. Zie hier bijvoorbeeld vergelijking maaltijvervangers Aldi, Action, Kruidvat, Lucovitaal en Dr. Atkins.

Dieet 3: Zoveel eten als je wilt, maar altijd hetzelfde

Dit dieet is gekend bij veel Koreaanse meisjes en is heel gevaarlijk voor je gezondheid. Je zal misschien geen honger hebben en je zal gemakkelijk afvallen, maar je lichaam krijgt niet alle voedingsstoffen binnen dat hij nodig heeft. Niet aan te raden dus.

Bovenstaande drie dieet vormen zijn wat ze noemen crash-diëten. Deze zijn gevaarlijk en als je ze toch wilt toepassen doe dit dan maximum 1 of 2 weken. Maar schakel daarna over op een ander, gevarieerd en goed dieet.

Welk dieet is dat dan? Dit:

Dieet 4: Gezond dieet

Het dieet dat ik al een halve maand toepas, heeft niet echt een naam. Maar het is effectief, ik kan af en toe zoetigheden eten, het is gezond en ik heb nooit honger. Wat houdt mijn dieet dan in?

  • Na 18 uur (of ten laatste 18u30) niet meer eten. Eet dus je laatste maaltijd rond 17u30 of ten laatste 18u. Je lichaam verteerd ’s avonds minder snel en zal dus de late-night-snacks minder goed verteren waardoor ze gewoon letterlijk in vet worden omgezet.
  • Eet ’s middags gewoon wat je wilt maar overeet je niet. Eet een gewone, goed gevulde portie. Druk en geen tijd? Opteer dan voor eiwitrijke voeding zoals muesli, repen, soep, pannenkoeken.
  • Vermijd ’s avonds groenten en vlees en patatten/frieten/pasta te eten. Eet oftewel vlees oftewel patatten/frieten/pasta maar vergroot je portie groenten. Dit is veel gezonder voor je lichaam.
  • Als je tussenin je ontbijt – middagmaal – avondeten honger krijgt, eet dan een snack zoals een banaan, yoghurt of platte kaas of af en toe een koekje.

Het belangrijkste is om niet meer te eten na 18u. Als je dit toepast, ga je afvallen zonder hongergevoel of zonder je lichaam in gevaar te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *