Home » Eiwitten na het sporten

Eiwitten na het sporten

Je hebt er weer een goede sportsessie opzitten. Doordat je je spieren intensief hebt gebruikt, zijn er scheurtjes ontstaan in je spierweefsel. Juist nu is het belangrijk om je energielevels weer omhoog te krijgen en je spieren te laten herstellen. Dit doe je door voldoende eiwitten binnen te krijgen. De meeste mensen halen namelijk niet genoeg eiwitten uit hun dagelijkse voeding. Onderzoekers raden aan om 1,4 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen te krijgen. Daarom is het zeker na het sporten een goed idee om extra eiwitten te eten.

Voordelen van eiwitten

Eiwitten zorgen er niet alleen voor dat je energie krijgt en je spieren herstellen. Ze hebben ook de volgende voordelen:

  • Je verliest meer lichaamsvet
  • Je bouwt spieren op
  • Je voelt je verzadigd
  • Je hebt een betere focus
  • Je botten worden sterker

Eiwitten zijn erg belangrijk als je meer spiermassa wilt creëren, maar ook wanneer je wilt afvallen. Probeer daarom altijd binnen een uur na het sporten een goede maaltijd met eiwitten te eten, wanneer je lichaam de voedingsstoffen het hardst nodig heeft. Heb je de ingrediënten om een goede maaltijd te bereiden niet in huis? Of heb je geen tijd om binnen een uur een goede maaltijd te maken? Kijk dan eens naar eiwitshakes. Een eiwitshake zorgt dat je lichaam snel weer energie krijgt en je spieren goed kunnen herstellen.

Eiwitrijke voeding

Wil je genoeg eiwitten binnenkrijgen? Dan moet je natuurlijk wel weten uit welke voeding je de meeste eiwitten haalt. De meest populaire bronnen van eiwit zijn:

  • Vlees
  • Eieren
  • Vis
  • Zuivel

Iedere bron bevat een andere hoeveelheid eiwit. Ook verschillen per bron het percentage vet, koolhydraten en vezels. Wissel daarom je maaltijden af en eet niet alleen van één soort eiwitbron. Let er ook op dat je niet te veel eiwitten gaat eten, dit heeft namelijk weer een negatief effect op je gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *